התקף חרדה בחו”ל

התקף חרדה בחו”ל

כתבת אורח

התקף חרדה הוא דבר מאוד שכיח, והסטטיסטיקות אומרות שלפחות אדם אחד מכל שלושה אנשים, יחווה התקף חרדה במהלך חייו. הסיבות להתקף חרדה לרוב לא מצדיקות את ההתקף עצמו וזה גם הסיבה שהוא נקרא התקף חרדה, כי התגובה לסיטואציה היא בעיקר נפשית ובראש של אותו האדם בלבד. ובכל זאת לחוות התקף חרדה בחו”ל יכול להיות חוויה לא נעימה בכלל, וחשוב להכיר את הדרכים לזיהוי התקף חרדה, דרכי ההתמודדות, ואפילו הטריגרים שיכולים לגרום לכך. כך שחלילה במקרה שאתם, או האדם שנמצא לידכם חווה התקף מהסוג הזה, תדעו איך לפעול בהתאם ולהיות מוכנים.

איך מזהים התקף חרדה?

כמו שאמרנו התקף חרדה הוא לרוב תגובה קיצונית לסיטואציה מסוימת. לדוגמא אם אתם נמצאים במצב ממשי של סיכון חיים, כנראה שאלו לא תסמינים של התקף חרדה, ואולי מדובר בהתקף לב ויש להיות ערניים, לכן הכול תלוי בסיטואציה. התקף חרדה לרוב יופיע בסיטואציות שגורמות לטריגר מסוים אצל אותו אדם, כמו ריב עם אדם מסוים, קבלת חדשות רעות, פוביה מדברים מסוימים בסיטואציה לא מסכנת חיים, ועוד.
אז איך מזהים שזה התקף חרדה?

  • מערכת הנשימה – במהלך התקף חרדה המוח מסמן לגוף להילחם על חייו, ולכן התגובה הראשונית מתבטאת במערכת הנשימה. הנשימה מתחילה להיות מהירה ועמוקה, ולעיתים יכולה להוביל למצב של היפר וונטילציה (נשימת יתר), שלרוב מתבטאת בתחושה נימול בשפתיים, ידיים, ורגליים ומובילה לסחרחורת, כאב ראש ואף עילפון במקרים קיצוניים.
  • קצב הלב – בהמשך לאיתות שהמוח משדר לגוף להילחם על חייו, קצב הלב הופך להיות מהיר וחזק ולעיתים אנשים בטוחים שהם נמצאים בעיצומו של התקף לב, למרות שהם חווים התקף חרדה בלבד.
  • הקשר של הסיטואציה – הבנה שהאדם לא נמצא במצב מסכן חיים, והתגובה היא תגובה של התקף חרדה בלבד, בהתאם לסיטואציה.

מה הסיבות להתפרצות התקף חרדה בחו”ל?

העם הישראלי מאוד רגיש לטריגרים מסוימים, שלרוב לא מוכרים או לא קיימים ברוב העולם המערבי. הרבה מזה כמובן בגלל השפעת המצב הבטחוני במדינה, שלעיתים אנשים לא מודעים להשלכות שלו על הנפש שלהם, עד לרגע שהם נמצאים במקום לא מוכר שהוא לא הבית. 

עם כמה שזה עצוב להודות בזה, רובנו דיי רגילים לחיות במצב תמידי של חשש לביטחון האישי שלנו, תמיד מסתכלים על אנשים חשודים, תמיד ערניים למה שקורה סביבנו, לרעשים חזקים, לבומים שנשמעים, מטוסים בשמיים ומה לא. ברגע שמתנתקים אותנו מהסיטואציה בארץ, הסיטואציה שאיתה אנחנו כבר יודעים איך להתמודד, לאן לרוץ ומה לעשות במצב מסכן חיים, אנחנו הופכים להיות מאוד חששניים ולעיתים הדבר מתבטא בהתקף חרדה, בעיקר מהסיבה שאנחנו בסביבה לא מוכרת ולא יודעים מה לעשות במקרה מסכן חיים.

אז נכון, באופן כללי אין מה לחשוש מסיטואציות מסכנות חיים בחו”ל, בטח לא כמו שצריך לחשוש מהן בארץ, אבל בדיוק בגלל זה תגובה קיצונית לטריגרים כאלה בחו”ל, מתפרשת כהתקף חרדה. הרבה פעמים החשש לביטחון האישי בחו”ל אפילו גדול מהארץ, מהסיבה שאנחנו חוששים לחשוף את הזהות היהודית שלנו, או את הלאום שלנו. לכל אחד יש טריגרים שונים, שיכולים לגרום לו להתקף חרדה בחו”ל, ולכן חשוב לזהות את הטריגר ולהבין שלא באמת נשקפת סכנה באותו הרגע.

מה הם הטריגרים שיכולים לגרום להתקף חרדה בחו”ל?

כמו שאמרנו הסיבות יכולות להיות רבות ומגוונות וזה כמובן גם תלוי באותו האדם, ומה החששות האישיות שלו. יכול להיות שמה שנכתוב כאן לא ידבר אליכם, ולכן חשוב להכיר את עצמכם ואת הדברים שמלחיצים אתכם, ואולי מראש להימנע מלהיכנס לסיטואציות מסוימות, אם יש לכם חשש שהן יגרמו להתקף. ובכל זאת לא תמיד ניתן לחזות כל טריגר, או להימנע מכל סיטואציה, ולכן חשוב להיות מוכנים.

  • רעש פתאומי – אצל אנשים שחוו פוסט טראומה מהמלחמות השונות בארץ, יכולה להיות תגובה מאוד חריפה לרעשים פתאומיים בחו”ל. זה יכול להיות רעש חזק שנגרם מדבר מאוד שגרתי, כמו למשל שולחן שהתפרק בתוך הקניון וגרם לרעש גדול, בגלל ההד של החלל הסגור בו הוא נמצא.
  • הטיסה עצמה – פחד מטיסות הוא משהו מאוד מוכר והמון אנשים חווים אותו, ויש כאלה שאף נוטלים תרופות מסוימות במהלך הטיסה, על מנת להתמודד עם החרדה. ובכל זאת בין אם זו הטיסה הראשונה שלכם, או הטיסה המאה, פחד מטיסות יכול להתפרץ בכל שלב בחיים. הסיטואציה עצמה היא טריגר גדול לחרדה, מהסיבה שמטוס הוא לא כמו אוטובוס, לא ניתן לרדת מתי שרוצים, לא ניתן לראות את הנהג (הטייס), וכל המצב גורם לתחושת מחנק וחוסר שליטה. ובכל זאת אם אתם חוששים מהטיסה, כדאי ליידע את צוות האוויר במטוס, על מנת שיוכל לעשות הכול כדי להרגיע אתכם במהלך הטיסה.
  • צפיפות בתוך קהל – המון אנשים לא אוהבים להימצא בתוך קהל אנשים צפוף, אך לעיתים הסיטואציה יכולה לגרום לתחושת מחנק וחשש לביטחון האישי, מה שיכול להוביל להתקף חרדה.

מה לעשות במקרה שחווים התקף חרדה בחו”ל?

  • זהו שזה התקף חרדה – לפני הכול, זהו על עצמכם או על מי שנמצא איתכם, שמה שהם חווים זה התקף חרדה. הידיעה שהתקף החרדה לא משקף לכם סכנה גופנית, כבר תוריד מהלחץ.
  • נשמו עמוק – פעולת הנשימה עוזרת לשחרר את הגוף ומשדרת למוח שאתם בסדר גמור. קחו נשימות עמוקות בצורה איטית ומודעת, ונסו להירגע.
  • זהו את הטריגר והתרחקו ממנו – זה הזמן לזהות את הטריגר שגרם לכם להתקף החרדה, אם מתאפשר לכם, צאו מהסיטואציה והתרחקו ממה שגרם לכם להגיב בצורה כזאת. שתפו את מי שנמצא לידכם בחששות שלכם, לעיתים ברגע שאומרים את הדברים בקול, מבינים שאין סיבה מוצדקת לחששות הללו.
  • תזיזו את הגוף – התחילו מתזוזה של פרקי האצבעות ועברו לגפיים. בזמן התזוזה הביטו באיברים שלכם זזים, הדבר הזה יעזור לכם להבין שאתם בסדר גמור ויעזור לכם להחזיר שליטה על הגוף והנפש שלכם.

קליניקה להשכרה

אוכל אורבני אמנות בין-עירוני גרפיטי היסטוריה וינטג' טבע יהדות ילדים לילי מוזיאון מסורת משפחתי נוף נצרות עתיק קלאסי שווקים שייט תרבות