5 טיפים להתמודדות עם חרדת טיסות בזמן טיסה

5 טיפים להתמודדות עם חרדת טיסות בזמן טיסה

כתבת אורח

עדי ביטנר | פסיכולוגית קלינית | בעלים שותפה במכון סול לפסיכותרפיה

הגלובליזציה הביאה את העולם להיות קרוב יותר, נגיש יותר ואפשרי יותר. את הבוקר אפשר
להתחיל בקפה בתל-אביב ואת ארוחת הצהריים לאכול ב-oxford street, London. אנשי עסקים,
הייטקיסטים ומרצים מתרוצצים בכל רחבי העולם, מגשימים את עצמם ומרוויחים המון כסף. אבל
מה לעשות אם אתה בעל מקצוע חשוב ואתה לא מוכן לעלות על מטוס כי אתה פוחד? מה
לעשות אם אתה שכיר בחברה ישראלית שרוצה בקיץ לטוס יחד עם המשפחה והילדים קצת
להתאוורר, אבל פוחד שהתקף החרדה שחווית בטיסה הקודמת ישתחזר?

מה זה חרדת טיסות?

חרדת טיסות הוא התקף חרדה המתרחש בזמן הטיסה. התקף החרדה מתבטא בתסמינים גופניים, קוגניטיביים ורגשיים.

  • תסמינים גופניים– הזעה, דופק מואץ, אדמומיות, קשיי נשימה, קשיים בעיכול וכו’.
  • תסמינים קוגניטיביים– דפוסי חשיבה המתאפיינים בפרשנות מעוותת של המציאות, למשל, תחושה שהטייס אינו מקצועי, שהשינויים במטוס כמו כיסי אוויר מנבאים על אי-תקינות המטוס וכדומה.
  • תסמינים רגשיים– התסמינים הרגשיים הינם חרדה- לחץ אמיתי וממשי שמשהו רע עומד לקרות. התחושה של האדם החרד, היא שאף אחד לא מבין את הסכנה שאנחנו מצויים בה או שהתרחישים הנוראים, כמו התרסקות המטוס קרובה יותר מאי-פעם. 

 

אפשר לקרוא על ההסבר הפסיכולוגי שמאחורי חרדת טיסות כאן.

מה לעשות שהתקף החרדה מפתיע בזמן טיסה?

מודעות לכך שאתה לא היחיד שפוחד

אנשים רבים חווים חרדות מסוגים שונים ובפרט חרדת טיסות, שהינה שכיחה מאוד, גם בקרב אנשים שאינם כלל חרדים בחיי היומיום שלהם. תסתכל קצת ימינה ושמאלה בזמן טיסה, ודאי תווכח לגלות כי יש אנשים נוספים שפוחדים. 

איך זה שאנשי צוות המטוס לא פוחדים? התשובה פשוטה- הם יודעים מה הסכנות ומה אמצעי הבטיחות בזמן הטיסה!

הרגעה עצמאית באמצעות ידע

ידע הוא כוח. משפט ששמעתם הרבה, נכון? אבל חשוב לומר- ידע הוא אכן כוח, בייחוד כשמדובר בחרדה ובייחוד כשמדובר בחרדת מפני טיסות שעלולה לגרום להימנעות של ממש ולפגיעה בחיים

אז מה העובדות? כמו שכולנו יודעים- תאונות הדרכים של מטוסים מתרחשות באחוזים נמוכים יותר וודאי שקטנים יותר מאחוז תאונות הדרכים ברכב: בכביש מסוכן מבאוויר

יחד עם זאת, נקודה משמעותית אחת היא ההבנה כי החרדה מטיסות נובעת מהעובדה שאתה לא על ההגה– האדם החרד צריך כרגע להתמודד עם סיטואציה שבה (גם אם פחות מסוכן), הוא לא שולט בסיטואציה. 

ידע הוא שליטה בסיטואציה: הבנה של השלבים השונים של הטיסה, כמו שלב ההמראה, שלב ה”טיסה השקטה”, גובה המטוס ומשמעויותיו, ישימו דברים יותר בפרופורציה. 

כך למשל- האדם החרד יבין שכיסי אוויר הם לא איומים ממשיים המעידים על התרסקות שעומדת להגיע, אלא חלק מהאיזון הטבעי במהלך הטיסה.

עבדו על המחשבות שלכם

המחשבות שלנו עלולות לעיתים להכשיל אותנו. מתי? כשהמחשבות שלנו קשורות לאיזו חרדה ואי נוחות פנימית שלא קשורה למציאות החיצונית. כלומר, האדם החרד מאמין למשל שהמטוס לא תקין ולכן הוא עלול למות. 

למחשבה זו אין עוגן במציאות ולכן אנחנו צריכים לעבוד על שינוי המחשבות המכשילות האלה. למה מכשילות? כי הן פוגעות באופן ממשי ואמיתי בחיי היומיום של האדם החרד. 

הימנעות ממחשבות חזרתיות בזמן הטיסה ומבדיקה חוזרת ונשנית של צוות המטוס ותקינות המטוס. החליפו את המחשבות של “אני מפחד, אני לא בטוח” באמירות כמו, “אני בטוח כי אני טס בחברת תעופה עם אפס תאונות, אני בידיים טובות של צוות מקצועי ומוכשר”. 

בתוך המטוס ישנם אנשים שהוכשרו לטפל בכל מצב במטוס- בשגרה ובחירום. סמכו עליהם והניחו למחשבות הטורדניות לחלוף.

הכינו דף תזכורת לעצמכם– בדף כתבו את העובדות המרגיעות שאתם יודעים לגבי אחוזי התאונות הנמוכות בטיסה, ערכו רשימה של העוגנים במהלך הטיסה, הצטיידו בחפצים שיכולים להרגיע אתכם (סדרה טובה בטבלט או אפילו מאכל אהוב). יותר מהכל- סמכו על הצוות המוכשר שמטיס כרגע את המטוס בו אתם נמצאים. 

תרגלו נשימות

זה נשמע אולי מעט קיטש, אבל גם מחקרים מוכיחים: הכנסה של אוויר אל הגוף דרך האף והוצאתו החוצה דרך הפעם, באופן חזרתי ועקבי מסייע להשבת סדירות לחץ הדם. 

ההסבר פשוט: הכנסה של חמצן בכמות גבוהה אל הגוף גורמת לוויסות האיזון בין החמצן שנכנס והפחמן הדו-חמצני שיוצא. 

חשוב לדעת- במצב של רגיעה אדם נושם בדקה בין 10 ל-14 נשימות לכן, אני ממליצה שאם אתם מזהים סימפטומים של התקף חרדה בזמן טיסה, נסו להכניס חמצן באופן מבוקר אל גופכם, בספירה של כ-10 עד 14 שאיפות ונשיפות סדירות בדקה.

טפלו בחרדת הטיסות מבעוד מועד

אחד הדברים הגרועים יותר בחרדה, היא ההימנעות מהחרדה. רבים מאיתנו חרדים לגבי דבר זה או אחר בחיינו ומתוך ניסיון להתמודד עם מה שמפחיד אותנו, אנחנו פשוט מניחים אותו בצד- מתייחסים אליו כאילו הוא לא קיים.

איפה מתחילה הבעיה? כשאנחנו צריכים להתמודד עם הלחץ: חבר קרוב מציע לטוס, בת הזוג לוחצת שאף פעם לא טסתם יחד, או הבוס במקום העבודה חייב שתטוסו עכשיו כנציגים מטעם החברה. 

אחד הדברים היעילים בהתמודדות עם חרדה הוא פשוט לטפל בחרדה כשהמצב רגוע, לפני האירוע המלחיץ. טיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) הוא הטיפול היעיל ביותר להתמודדות עם חרדת טיסות ואני ממליצה להתחיל טיפול עם מומחה בתחום, כחצי שנה לפני מועד הטיסה. 

בטיפול הקוגניטיבי, נוכל יחד למפות את המחשבות המכשילות- ממה נובע הפחד, מה באמת מפחיד, האם היו התנסויות מפחידות בעבר? ועוד. 

 

חרדת טיסות היא חרדה אמיתית שעלולה לחבל בתפקוד היומיומי. צריך וכדאי לטפל בחרדה זו מבעוד מועד ולא לתת לחרדה לנהל אותנו ואת חיינו- יש לנו מספיק מה להפסיד אם נמנע מעלייה למטוס.

 

על כותבת המאמר: עדי ביטנר היא פסיכולוגית קלינית מומחית. בין עיסוקיה, עדי מטפלת בחרדה ובחרדת טיסות בקליניקה פרטית.

אוכל אורבני אמנות בין-עירוני גרפיטי היסטוריה וינטג' טבע יהדות ילדים לילי מוזיאון מסורת משפחתי נוף נצרות עתיק קלאסי שווקים שייט תרבות